BLOGI

05.01.2022

Pidä mikrofoni päällä Teams -palavereissa koko ajan

"Pitäkää mikrofonit kiinni, jotta ei tule häiriöääniä!" Tämä voikin olla perusteltua silloin, kun ryhmässä on paljon ihmisiä, mutta jos haluatte vuorovaikuttaa, niin mikrofonien on oltava päällä - ...

Lue lisää
28.12.2021

Etätyö jatkuu vuonna 2022 - Älä jää kuuntelijaksi langan päähän!

Alkaako uusi vuosi taas hiljaa palaveria kuunnellen, Teamsin kirjainpalleroita katsoen? Jos työpaikallanne ei vielä ole aloitettu vuorovaikuttamaan virtuaalisesti, niin tee uudenvuodenlupaus, että ...

Lue lisää
14.12.2021

Uudet kotisivut ovat iso ponnistus

Yrityksen kotisivuja pitää freesata säännöllis...

Lue lisää

Pidä mikrofoni päällä Teams -palavereissa koko ajan

05.01.2022

"Pitäkää mikrofonit kiinni, jotta ei tule häiriöääniä!" Tämä voikin olla perusteltua silloin, kun ryhmässä on paljon ihmisiä, mutta jos haluatte vuorovaikuttaa, niin mikrofonien on oltava päällä - mieluiten koko ajan.

Teams- ja Zoom -kokouksissa toimiminen on meille vielä uutta. Se on virtuaalista vuorovaikutusta. Mutta normaalin vuorovaikutuksen säännöt eivät katoa mihinkään virtuaaliympäristössäkään. Kun harjoittelette ja sovitte toimintatavat yhdessä hyvin, niin virtuaalinen vuorovaikutus on jopa intensiivisempää, kuin kasvokkainen. Jos haluatte synnyttää ryhmädynamiikan eli koette yhdessä ryhmänä tekevänne asioita, niin tarvitsette vapaata vuorovaikutusta. Ja ilman ääntä se ei todennäköisesti onnistu.

Pelko on, että jos pidätte mikit päällä, taustalta tulee koko ajan hälyääniä. Tämä on mahdollista ja todennäkäistäkin. Häiriöääniä voi poistaa yksinkertaisilla keinoilla:

1. Osallistujat käyttävät sankakuulokkeita. Äänen kierto poistetaan sillä ja lähes kaikki taustaäänet. Esim. toisen ihmisen puhe ei kuulu enää läpi, jos käytätte sankakuulokkeita

2. Osallistujat pyrkivät poistamaan ulkopuoliset äänilähteet: ovet kiinni, mahdolliset lemmikit toiseen huoneeseen, ikkunat tielle kiinni, tuulettimet, TV:t  yms. muut sähkölaitteet kiinni tai toiseen huoneeseen.

3. Työpöydältä poistetaan kaikki sellainen tavara ja muu rekvisiitta, joka tuottaa ylimääräistä ääntä 

4. Osallistujat keskittyvät itse istuntoon, ei kaiken muun touhuamiseen. Työaikana palaverissa ei ole tarkoitus laittaa pyykkejä narulle, vaan keskittyä työntekemiseen ja kuuntelemiseen ja osallistumiseen

Olen itse kouluttanut 3 h niin, että 55 osallistujalla oli koko ajan mikit auki ja vuorovaikutimme ja keskustelimme runsaasti. Tämä on mahdollista, mutta vaatii aktiivisen vetäjän/puheenjohtajan, joka hommaa johtaa. Mutta se taito on aika helposti opittavissa, kunhan harjoittelee. Jatkan seuraavalla kerralla siitä, että mitkä ovat yleisimmät syyt, miksi ääntä ei haluta pitää päällä Teams- ja Zoom -palavereissa.