BLOGI

11.11.2022

Asiakaspalaverit siirtyivät Teamsiin – harvoin enää kasvokkain

Kun on palveluntarjoajan roolissa, niin pitää kuunnella herkällä korvalla asiakasta. Ei voi sanella tapaamisaikoja ja tapoja, vaan asiakkaan ehdolla mennään.  Tapaamiskulttuurissa ...

Lue lisää
10.11.2022

Videovälitteistä työntekoa kannattaa harjoitella

Aloitimme virtuaalisen vuorovaikutuksen valmentamisen yhdessä valtionhallinnon organisaatiossa vuonna 2011. Asiakas oli harmissaan, kun toisten viranomaisten kanssa käytävät videon...

Lue lisää
19.06.2022

Rentoutumisvinkkejä työkseen vuorovaikuttaville

Kesä on rentoutumisaikaa. Työkseen paljon puhuville on tärkeää antaa aivojen ja ajatusten levätä. Alla muutamia vinkkejä vuorovaikutustyötä tekeville, jotta aloitat työt kesän jälkeen levänneenä ja...

Lue lisää

Esiintymistaitojen harjoittelu elää uutta nousukautta

05.11.2017

Suomessa työelämän esiintyjän on puhuttava asiaa. Se on aina ollut niin ja on edelleen. Tästä on seurannut, että työelämän asiantuntijaesitykset ovat usein edelleen tiivistä faktaa monine PowerPoint -dioineen. Asiantuntija lunastaa puheoikeutensa tuomalla riittävästi asiaa ja tietoa.

Vasta muutamia vuosikymmeniä sitten alettiin kiinnittää huomioita siihen MITEN asia tulisi välittää eikä pelkästään MITÄ asiaa tulisi välittää. Suomalainen puhekulttuuri on hiljalleen muuttumassa. Tai ainakin kuulijat ovat muuttumassa. Kuulijat eivät enää tyydy jykevään tietopakettiin kymmenine dioineen, vaan esiintymisen on myös oltava hyvää. Vihdoinkin alkaa kentältä kuulua myös vaatimus, että asiantuntijan on osattava esittää asiansa mielenkiintoisesti!

Esiintymistaitoja treenataan enenevässä määrin työelämässä. Nyt ei enää kiinnitetä niinkään huomiota siihen, miten seison yleisön edessä tai miten liikutan käsiäni, niin kuin joskus aikaisemmin tehtiin. Näitä ohjeita-antavia sääntökoulutuksia tarvittiin, kun esiintyminen ylipäätänsä oli jännittävää ja välillä kursseilla siitä tehtiin vieläkin jännittävämpää.

Nykypäivänä kiinnitetään enenevässä määrin huomiota siihen, mikä on oikea viesti ja miten se kannattaisi sanoa, jotta se menisi perille. Ihminen on ilmaisijana edelleen se vaikuttava ja persoonallinen, vaikka tekniikka ja sosiaalinen media onkin vahvasti mukana viestinvälittämisessä. Videot, joissa on ihmisiä, ovat ne tehokkaimmat. Ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Selkeä, sanavalmis ihminen, joka haluaa kertoa ajatuksiaan, on aina vaan yhtä kiinnostava.

Esiintymistaitojen harjoittelu elää uutta nousukauttaan. Nyt oppeja pitää osata käyttää sujuvasti niin kasvotusten kuin tekniikkavälitteisestikin. Perinteinen esiintymistaito jäykkine ohjeineen: ”Seiso tuossa!”, ”Muista katsekontakti” – on kuolemassa. Onneksi. Tervetuloa uusi, dynaamisempi esiintymiskulttuuri suomalaiseen työelämään!

Syksyn pimeimpään aikaan - kesäalbumin muistoja

puheviestinnän valmentaja, Perttu Laaksonen