BLOGI

29.09.2023

Puhu kaikille kuulijoille – ei vain kovaäänisimmille

Esiintymisvalmennuksissa usein esille tuleva huoli on se, että yleisössä on ”hankalia” kuulijoita, jotka haastavat vaikeilla kysymyksillä ja provosoivalla tyylillä. Tilanteet vaihtelevat ja ihmiset...

Lue lisää
31.08.2023

Syyssiivous työyhteisöviestintään on hyvä tehdä

Kun olin työnohjaajakoulutuksessa, meille kerrottiin, että työyhteisön pelisääntöjä tulisi kerrata 4 kk välein. Tämä oli todettu jossain työyhteisöviestinnän tutkimuksessa. Tuntuu ...

Lue lisää
11.04.2023

Viestintäalalla on helppo ryhtyä yrittäjäksi

Viestinnän asiantuntijat ovat hyvä esimerkkiryhmä ammattikunnasta, jolle yrittäjyys sopii erittäin hyvin. Moni palkkatyössä oleva onkin hypännyt yrittäjyyden ja työsuhteen välillä ...

Lue lisää

Esiintymistaitojen harjoittelu elää uutta nousukautta

05.11.2017

Suomessa työelämän esiintyjän on puhuttava asiaa. Se on aina ollut niin ja on edelleen. Tästä on seurannut, että työelämän asiantuntijaesitykset ovat usein edelleen tiivistä faktaa monine PowerPoint -dioineen. Asiantuntija lunastaa puheoikeutensa tuomalla riittävästi asiaa ja tietoa.

Vasta muutamia vuosikymmeniä sitten alettiin kiinnittää huomioita siihen MITEN asia tulisi välittää eikä pelkästään MITÄ asiaa tulisi välittää. Suomalainen puhekulttuuri on hiljalleen muuttumassa. Tai ainakin kuulijat ovat muuttumassa. Kuulijat eivät enää tyydy jykevään tietopakettiin kymmenine dioineen, vaan esiintymisen on myös oltava hyvää. Vihdoinkin alkaa kentältä kuulua myös vaatimus, että asiantuntijan on osattava esittää asiansa mielenkiintoisesti!

Esiintymistaitoja treenataan enenevässä määrin työelämässä. Nyt ei enää kiinnitetä niinkään huomiota siihen, miten seison yleisön edessä tai miten liikutan käsiäni, niin kuin joskus aikaisemmin tehtiin. Näitä ohjeita-antavia sääntökoulutuksia tarvittiin, kun esiintyminen ylipäätänsä oli jännittävää ja välillä kursseilla siitä tehtiin vieläkin jännittävämpää.

Nykypäivänä kiinnitetään enenevässä määrin huomiota siihen, mikä on oikea viesti ja miten se kannattaisi sanoa, jotta se menisi perille. Ihminen on ilmaisijana edelleen se vaikuttava ja persoonallinen, vaikka tekniikka ja sosiaalinen media onkin vahvasti mukana viestinvälittämisessä. Videot, joissa on ihmisiä, ovat ne tehokkaimmat. Ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Selkeä, sanavalmis ihminen, joka haluaa kertoa ajatuksiaan, on aina vaan yhtä kiinnostava.

Esiintymistaitojen harjoittelu elää uutta nousukauttaan. Nyt oppeja pitää osata käyttää sujuvasti niin kasvotusten kuin tekniikkavälitteisestikin. Perinteinen esiintymistaito jäykkine ohjeineen: ”Seiso tuossa!”, ”Muista katsekontakti” – on kuolemassa. Onneksi. Tervetuloa uusi, dynaamisempi esiintymiskulttuuri suomalaiseen työelämään!

Syksyn pimeimpään aikaan - kesäalbumin muistoja

puheviestinnän valmentaja, Perttu Laaksonen