BLOGI

11.11.2022

Asiakaspalaverit siirtyivät Teamsiin – harvoin enää kasvokkain

Kun on palveluntarjoajan roolissa, niin pitää kuunnella herkällä korvalla asiakasta. Ei voi sanella tapaamisaikoja ja tapoja, vaan asiakkaan ehdolla mennään.  Tapaamiskulttuurissa ...

Lue lisää
10.11.2022

Videovälitteistä työntekoa kannattaa harjoitella

Aloitimme virtuaalisen vuorovaikutuksen valmentamisen yhdessä valtionhallinnon organisaatiossa vuonna 2011. Asiakas oli harmissaan, kun toisten viranomaisten kanssa käytävät videon...

Lue lisää
19.06.2022

Rentoutumisvinkkejä työkseen vuorovaikuttaville

Kesä on rentoutumisaikaa. Työkseen paljon puhuville on tärkeää antaa aivojen ja ajatusten levätä. Alla muutamia vinkkejä vuorovaikutustyötä tekeville, jotta aloitat työt kesän jälkeen levänneenä ja...

Lue lisää

Pidä mikrofoni päällä Teams -palavereissa koko ajan

05.01.2022

"Pitäkää mikrofonit kiinni, jotta ei tule häiriöääniä!" Tämä voikin olla perusteltua silloin, kun ryhmässä on paljon ihmisiä, mutta jos haluatte vuorovaikuttaa, niin mikrofonien on oltava päällä - mieluiten koko ajan.

Teams- ja Zoom -kokouksissa toimiminen on meille vielä uutta. Se on virtuaalista vuorovaikutusta. Mutta normaalin vuorovaikutuksen säännöt eivät katoa mihinkään virtuaaliympäristössäkään. Kun harjoittelette ja sovitte toimintatavat yhdessä hyvin, niin virtuaalinen vuorovaikutus on jopa intensiivisempää, kuin kasvokkainen. Jos haluatte synnyttää ryhmädynamiikan eli koette yhdessä ryhmänä tekevänne asioita, niin tarvitsette vapaata vuorovaikutusta. Ja ilman ääntä se ei todennäköisesti onnistu.

Pelko on, että jos pidätte mikit päällä, taustalta tulee koko ajan hälyääniä. Tämä on mahdollista ja todennäkäistäkin. Häiriöääniä voi poistaa yksinkertaisilla keinoilla:

1. Osallistujat käyttävät sankakuulokkeita. Äänen kierto poistetaan sillä ja lähes kaikki taustaäänet. Esim. toisen ihmisen puhe ei kuulu enää läpi, jos käytätte sankakuulokkeita

2. Osallistujat pyrkivät poistamaan ulkopuoliset äänilähteet: ovet kiinni, mahdolliset lemmikit toiseen huoneeseen, ikkunat tielle kiinni, tuulettimet, TV:t  yms. muut sähkölaitteet kiinni tai toiseen huoneeseen.

3. Työpöydältä poistetaan kaikki sellainen tavara ja muu rekvisiitta, joka tuottaa ylimääräistä ääntä 

4. Osallistujat keskittyvät itse istuntoon, ei kaiken muun touhuamiseen. Työaikana palaverissa ei ole tarkoitus laittaa pyykkejä narulle, vaan keskittyä työntekemiseen ja kuuntelemiseen ja osallistumiseen

Olen itse kouluttanut 3 h niin, että 55 osallistujalla oli koko ajan mikit auki ja vuorovaikutimme ja keskustelimme runsaasti. Tämä on mahdollista, mutta vaatii aktiivisen vetäjän/puheenjohtajan, joka hommaa johtaa. Mutta se taito on aika helposti opittavissa, kunhan harjoittelee. Jatkan seuraavalla kerralla siitä, että mitkä ovat yleisimmät syyt, miksi kuvaa ei haluta pitää päällä Teams- ja Zoom -palavereissa.

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: