KOKEMUKSIA

Suomalainen nauttii hiljaisuudesta – parturissakin

GROOM -parturiketju www.groom.fi tarjoaa miehille ”Komean kokemuksen” niin kuin mainoksissa luvataan. Vaikka GROOMissa haetaankin kansainvälistä tunnelmaa, jotain hyvin suomalaista siellä on oivallettu ja tehty siitä tuote: Silent Service™. Asiakas saa päättää, että puhutaanko parturoinnin aikana vai ollaanko hiljaa. Enää ei tarvitse puhua parturikäynnillä, jos ei huvita. Alkutervehdys, konsultaatio, viimeistely ja kiitokset kuuluvat jokaiseen palveluumme, eikä niitä jätetä pois tässäkään tilanteessa.

Mistä tarpeesta idea lähti liikkeelle, toimitusjohtaja Sami Heino?

- Toimintamme alusta lähtien olemme panostanut asiakaskokemukseen ja erottuvuuteen kilpailijoihin nähden. Idea Silent Servicestä lähti eri keskusteluista ja asiakaspalautteista ja panostamalla taas koloon markkinoissa, jota muut eivät ole vielä täyttäneet.

Miten parturit suhtautuivat asiaan?

- Olemme aikaisemmin vahvasti panostanut vuorovaikutukseen, joten alkuun osalle on varmasti ollut vähän outoa olla enimmäkseen hiljaa. Itse näen, että pidemmän päälle osalle partureista tämä on myös "hengähdystauko" missä he luvan kanssa saavat keskittyä enimmäkseen vain käsityöhön ja lopputulokseen mitä he ovat tekemässä. Ja kaikki muutokset mitä otamme käyttöön, on aina koeponnistettu joka portaassa asiakkaasta johtoon asti eli mitään ei tehdä mikä saisi 100% vastustuksen jostain portaasta.  

Miten asiakkaat ovat ottanet palvelun vastaan?

- Asia on aiheuttanut hyvää keskustelua ja ensimmäisiä asiakkaita on jo kokeillut palvelua ja se on saanut hyvää palautetta. Uskon ja toivon, että tämä tuo meille ihan uusia asiakkaita ja menemme enemmän siihen suuntaan, että asiakas voi personoida oman palvelukokemuksen myös sen hetkisen fiiliksen ja tarpeen mukaan. 

Mitä tästä eteenpäin – kehitättekö asiaa johonkin suuntaan?

- Ainoa pysyvä asia on muutos eli ensimmäisiä kehitysehdotuksia on jo tullut, missä asiakkaalle annetaan korvatulpat. Niillä hän voi rauhoittaa myös ympärillä olevaa melua, jota emme valitettavasti pysty poistamaan kokonaan palvelun aikana. Myös olemme miettinyt kampanjaa yhdessä suomalaisen miesten ihokosmetiikkasarja Silent Finnin kanssa. Toki meillä on jo pari muutakin lisäpalvelua kehitysputkessa eli pitää varmaan keskittyä niihinkin välillä, kertoo GROOMin toimitusjohtaja Sami Heino.

https://groom.fi/ajankohtaista/uutta-groom-silent-service/

GROOM -parturiketju tekee koulutusyhteistyötä Puhe Production Oy:n kanssa.

Lyyti luo tuottoa yritykselle - mahdollisimman nopeasti

”Kaikki lähtee siitä, että ajatellaan asiakasta. Ja sen täytyy tapahtua ihan oikeasti. Me kutsutaan sitä customer success -ajatteluksi. Kun saa järjestelmän käyttöön, pitää olla mahdollisimman lyhyt aika siihen, kun käyttäjä näkee konkreettiset hyödyt: järjestelmän pitää helpottaa työtä ja tuottaa taloudellisia hyötyä” painottaa Global Sales Manager Antti Vaahtoranta.

Lyyti on rakentanut tapahtumien järjestämiseen työkalun, joka vähentää turhaa sähköpostiliikennettä. Järjestelmä tekee tapahtumista osan yritysten markkinointia ja asiakashallintaa. Lyyti on onnistunut siinä hyvin: se on reilussa 10 vuodessa kasvanut Pohjoismaiden suurimmaksi tapahtumatyökaluksi. ”Tavoite on olla vaikuttamassa alan kehitykseen jatkossakin ihan kärjessä ja kehittää tapahtumien laatua ja mitattavuutta ja osallistujakeskeisyyttä harppauksia eteenpäin.” sanoo Antti Vaahtoranta.
Lyytin pääpaikka on Turussa ja toimipaikkoja on sen lisäksi jo Helsingissä sekä Ruotsissa, Ranskassa ja Alankomaissa. Asiakaskunta kasvaa koko ajan.

Kun uusi järjestelmä otetaan yritykseen, niin avainasemassa on välitön ja tehokas perehdyttäminen järjestelmään: ”Jokainen käyttäjä tavalla tai toisella koulutetaan. Asiakkaan käyttötarkoitus käydään tarkasti läpi ja siihen liittyy myös toimintatapojen muuttamista tai hienosäätöä. Työtavat muuttuvat aina, kun tulee työtä helpottava järjestelmä” kertoo Antti Vaahtoranta.

Järjestelmiä tulee työpaikoille koko ajan lisää ja niiden oppiminen ei aina ole vaivatonta. Mitkä ovat tyypilliset järjestelmän oppimisen haasteet?

”Tyypillistä on se, että käyttäjä ei ole paljon käyttänyt tällaisia verkkopohjaisia järjestelmiä ja se on vierasta. Tapahtuman toteuttaminen voi myös olla vierasta ja on vaikea alkaa tuottaa sisältöä niistä. Joskus taas asiakas haluaa räjäyttää koko palettinsa uusiksi. Kerralla ei kuitenkaan kannata muuttaa kaikkea. Toisaalta kouluttaja joutuu aina miettimään, että kuinka paljon voi koulutettava oppia yhden päivän aikana niin, että osaa myös soveltaa oppimaansa. Sitten joskus tulee niin monimutkaisia tapahtumatarpeita, että meidän kouluttajienkin pitää pohtia miten me voidaan ratkaista nämä ongelmat Lyytillä.” jatkaa Global Sales Manager Antti Vaahtoranta.

”Meidän kouluttajilla on jokaisella jonkinlaista esiintymiskokemusta ja halua olla kouluttajan roolissa. Tärkein ominaisuus kouluttamisessa ja myymisessä on se, että pystyy nopeasti luomaan yhteyden osallistujiin tai asiakkaisiin ja aidosti kiinnostumaan ja innostumaan asiakkaan toiminnasta. Kovalla sisältöosaamisella ei ole niin suurta merkitytä, kuin kyvyllä kohdata ihmisiä. Osaamista hankitaan koko ajan lisää tarpeen mukaan. Ja kouluttajien taitoja kehitetään myös kouluttamisessa”

Lyyti Oy on tehnyt yhteistyötä Puhe Production Oy:n kanssa kouluttajien kouluttajaosaamisen kehittämisessä.

Annika sai esiintymisvalmennuksesta lisää varmuutta

 

Työttömyyskassan johtajan tehtäviin kuuluu paljon viestimistä ja siksi Annika Skogberg Posti-ja logistiikka-alan työttömyyskassasta halusi osallistua Puhe Production Oy:n järjestämälle ”Esiintymisen tehovalmennus” -kurssille toukokuussa 2017.

”Työhöni kuuluu taloushallintoa ja esimiestyötä, mutta käyn myös paljon luennoimassa jäsenistölle mm. luottamusmiestapaamisissa. Lisäksi työhöni kuuluu paljon neuvottelutilanteita. Niissä tarvitaan sujuvia viestintätaitoja.”

Posti-ja logistiikka-alan työttömyyskassa jäsenistö on postilla töissä esim. varhaisjakelijoina ja postinkantajina. Kassan tehtävä on järjestää etuuksia työssä ja vuorotteluvapailla oleville.
”Työttömyyspäivärahan hakeminen voi olla vaikeaa, joten käymme luennoimassa luottamusmiehille ja he osaavat sitten auttaa työntekijöitä olemaan meihin yhteydessä”, kertoo Annika.

”Vaikka olenkin jo tehnyt työtäni pitkään, halusin lisää varmuutta esiintymiseen. Toisaalta halusin tietoa sitä, että olenko oikeilla jäljille tavoissani viestiä asioita.”

Kannattiko valmennukseen sitten osallistua? ”Kyllä, ehdottomasti! Sain sitä hyötyä, jota hainkin. Valmennus tapahtui kolmen hengen pienryhmässä ja se oli tehokasta. Sain reaaliajassa paljon palautetta kouluttajalta. Lisäksi videoimme harjoituksia. Se tuntui ensin hankalalta, mutta siitä oli paljon hyötyä.”

”Kun joutuu pienryhmässä harjoittelemaan, niin on valmiimpi myös suuren ryhmän edessä. Pienryhmätyöskentelyn koin todella hyödylliseksi. Ryhmässä syntyi tosi hyvä meininki. Ilman muuta voin suositella tätä valmennusta kaikille, jotka joutuvat työkseen esiintymään.”